SYNNISTÄ
|
Uskonpuhdistaja tohtori Martti Lutherin
VÄHÄN KATEKISMUKSEN
SELITYS eli
KRISTINOPPI
ENSIMMÄINEN LUKU
SYNNISTÄ
|
132.
|
Mikä on syntiä?
|
|
Kaikki poikkeaminen Jumalan käskyistä on syntiä.
|
1 Joh. 3:4: Synti on laittomuus.
|
Raamatussa sanotaan syntiä myös tottelemattomuudeksi (Room. 5:19), pahaksi
teoksi ja rikokseksi (2 Moos. 34:7), rikkomukseksi (2 Kor. 5:19) ja vääryydeksi
(Room. 6:13).
|
133.
|
Miten synti tuli maailmaan?
|
|
Synti tuli maailmaan perkeleen kautta, joka ensiksi lankesi pois Jumalan
yhteydestä. Synti tuli sitten myös ihmisen kautta, joka perkeleen viettelemänä
vapaaehtoisesti suostui syntiin.
|
Joh. 8:44: Perkele on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy,
koska hänessä ei ole totuutta. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa,
sillä hän on valehtelija ja sen isä.
|
|
1 Joh. 3:8: Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt
syntiä alusta asti.
|
|
Room. 5:12: Yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta
kuolema.
|
Tehtävä: Lue 1 Moos. 3:1-7: syntiinlankeemuskertomus.
|
134.
|
Mihin kahteen ryhmään voimme jakaa synnin?
|
|
Voimme jakaa synnin perisyntiin ja tekosynteihin, joista
kummastakin on Raamatussa puhe.
|
135.
|
Mitä on perisynti?
|
|
Perisynti on ihmisluonnon täydellinen hengellinen turmelus, jonka olemme
perineet Aadamilta vanhempiemme kautta. Perisynnin vaikutuksesta ihminen on
menettänyt sen vanhurskauden, jonka Jumala antoi hänelle luomisessa. Perisynnin
turmelema ihminen ei todellisuudessa pelkää eikä rakasta Jumalaa eikä turvaa
yksin häneen, vaan on hengellisesti kuollut ja sokea, vihamielinen Jumalaa
kohtaan ja täynnä kaikkea pahaa ja siihen halukas.
|
Joh. 3:6: Mikä lihasta on syntynyt, on liha.
|
|
Room. 7:18: Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään
hyvää.
|
|
Room. 8:7: Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa
vastaan.
|
Huomio: Sanalla "liha" Raamattu tarkoittaa tällaisissa yhteyksissä
ihmistä sellaisena, jollaisena hän luonnostaan sikiää ja syntyy, joka siis on
perisynnin turmelema ja vailla Pyhää Henkeä (vanha ihminen eli "vanha
Aadam").
|
Ps. 51:7: Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä
siittänyt.
|
|
1 Moos. 8:21: Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta
saakka.
|
|
1 Moos. 6:5: Kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken
aikaa ainoastaan pahat.
|
|
1 Kor. 2:14: Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen
on; sillä se on hänelle hullutus.
|
|
Ef. 2:1: Te olitte kuolleet rikoksiinne ja
synteihinne.
|
|
136.
|
Missä tilassa ihminen on luonnostaan perisynnin tähden?
|
|
Ihminen on luonnostaan perisynnin tähden Jumalan edessä kelvoton ja
tuomion- ja kadotuksenalainen. Jotta hän voisi pelastua, hänen täytyy syntyä
uudesti kasteen ja uskon kautta.
|
Ef. 2:3: Me olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin
muutkin.
|
|
Joh. 3:5-6: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle
Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on
syntynyt, on henki.
|
Luterilaiset tunnustuskirjat: "Kaikki ihmiset, jotka Aadamin lankeemuksen
jälkeen luonnollisella tavalla syntyvät, sikiävät ja syntyvät synnissä. Toisin
sanoen he ovat äidin kohdusta asti täynnä pahaa himoa ja viettymystä. Heillä ei
voi luonnostaan olla mitään todellista jumalanpelkoa, mitään todellista uskoa
Jumalaan. Tämä synnynnäinen tauti on todellista syntiä ja se myös kiroaa Jumalan
iankaikkisen vihan alaisuuteen kaikki ne, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen
kautta synny uudestaan ylhäältä." (Augsburgin tunnustus,
2).
|
137.
|
Mitä ovat tekosynnit?
|
|
Perisynnin turmelema ihminen rikkoo Jumalan käskyjä ajatuksin,
sanoin ja teoin. Näitä syntejä sanotaan tekosynneiksi. Niihin kuuluvat
myös laiminlyönnit eli teot, jotka jätetään tekemättä, vaikka Jumalan
Sana käskee ne tehdä.
|
Matt. 7:17: Huono puu tekee pahoja hedelmiä.
|
|
Jaak. 4:17: Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle
se on synniksi.
|
Tekosynnit voidaan taas luokitella eri ryhmiin. Esimerkiksi: tietoisesti
tehdyt synnit ja tietämättömyydestä tehdyt synnit, tahalliset synnit ja
heikkoudesta tehdyt synnit, osallistuminen toisten synteihin (1 Tim. 5:22, 2
Joh. 11), törkeät julkisynnit ja vääryydet, jotka huutavat Jumalan rangaistusta
taivaasta. Näitä ovat mm. julkijumalattomuus 1 Moos. 18:20, murha 1 Moos. 4:10,
Ilm. 6:9-10 sekä muukalaisten, leskien, orpojen, köyhien ja yleensä turvattomien
sortaminen 2 Moos. 3:7-9; 22:21-24; Mal. 3:5; Jaak. 5:4; myös vielä äidin
kohdussa olevien tuhoaminen, Aam. 1:13.
|
138.
|
Mitä on synti Pyhää Henkeä vastaan?
|
|
Synti Pyhää Henkeä vastaan eroaa kaikista muista synneistä siinä,
ettei sitä voi koskaan saada anteeksi.
|
Mark. 3:28-29: Kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi,
pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin. Mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä,
se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen
syntiin.
|
Tämä synti tapahtuu seuraavasti: Pyhä Henki valaisee ihmisen siten, että
ihmisen täytyy sydämessään tunnustaa jumalallinen totuus jumalalliseksi, mutta
silti ihminen tahallaan ja vastoin parempaa tietoaan kieltää sen, asettuu
vastustamaan sitä sekä pilkkaa, rienaa ja häpäisee Pyhää Henkeä. Tällainen
ihminen paatuu niin, ettei hän voi tulla parannukseen. Sen vuoksi meidän on
tarkasti varottava, ettemme asetu vastustamaan ja pilkkaamaan totuutta, joka on
kirkastunut meille Jumalan Sanasta. Synti Pyhää Henkeä vastaan ei kohdistu Pyhän
Hengen persoonaan, vaan virkaan.
|
Luuk. 12:1: Jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan
anteeksi, mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anneta
anteeksi.
|
|
1 Joh. 5:16: On syntiä, joka on kuolemaksi. Siitä en sano, että olisi
rukoiltava.
|
|
Hebr. 6:4-6: Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja
taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet ja
maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia, ja sitten ovat
luopuneet, taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä
ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki
häpäisevät.
|
Tehtävä: Lue Matt. 12:22-32: Jeesuksen varoitus fariseuksille, jotka
asettuivat ilmiselvää totuutta vastaan ja pilkkasivat.
|
139.
|
Mistä tiedämme, ettemme ole tehneet tätä erityistä syntiä Pyhää Henkeä
vastaan?
|
|
Sellainen, joka on joutunut sielunhätään ja pelkää tehneensä synnin Pyhää
Henkeä vastaan ja on huolissaan siitä, että hänet olisi suljettu pois Jumalan
armosta Kristuksessa, ei ole tehnyt tätä nimenomaista syntiä Pyhää Henkeä
vastaan.
Hänessä on nimittäin päin vastoin todettavissa Pyhän Hengen voimakas
vaikutus, mikä ilmenee huolena ja murheena omasta sielun tilasta ja
iankaikkisesta kohtalosta. Hän on uskossa, vaikkakin ahdistusten alla.
Hänen heikkoa uskoaan on vahvistettava Jumalan armosanalla, sillä Kristus on
kuollut jokaisen ihmisen tähden ja tahtoo, että kaikki pelastuisivat.
Se taas, joka on tehnyt tämän erityisen synnin Pyhää Henkeä vastaan, ei ole
murheellinen siitä. Hän ei ole myöskään huolissaan sielunsa kohtalosta, vaan
vaeltaa ylpeydessä ja kapinassa sydän lopullisesti paatuneena ja alistumatta
selvän Jumalan sanan alle.
|
140.
|
Miten pelastumme perisynnin alaisesta tilastamme ja
kadotuksesta?
|
|
Meillä ei ole mitään mahdollisuutta pelastua lain kautta eli omilla
teoillamme. Mutta Jumala on antanut meille toisen sanan, nimittäin evankeliumin,
jossa hän on ilmoittanut meille sen pelastuksen, jonka Vapahtajamme Jeesus
Kristus on meille hankkinut. Tämän pelastuksen saamme omistaa lahjana uskon
kautta ja siten olla vapaat synnin kirouksesta, vanhurskaat ja autuaat. Tästä
opimme lisää Katekismuksen toisessa pääkappaleessa.
|
Room. 1:16: Evankeliumi ... on Jumalan voima itsekullekin uskovalle
pelastukseksi.
|
|
Room. 10:4: Kristus on lain loppu vanhurskaudeksi jokaiselle, joka
uskoo.
|
|
|